Χρόνια
Πολλά κι' Ευλογημένα !
Η
Παναγία μας να ευλογεί και να μας σκεπάζει !
Εξαποστειλάριο της εορτής της Κοίμησεως
της Θεοτόκου :
«Απόστολοι εκ περάτων συναθροισθέντες ενθάδε,
Γεθσημανή τω χωρίω κηδεύσατέ μου το σώμα· και συ Υιέ και Θεέ μου, παράλαβέ μου
το πνεύμα».
Όλα αυτά τα στοιχεία περιγράφονται και συνθέτουν την
Εικόνα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Στη σύνθεση κυριαρχούν τα πολυάριθμα
πρόσωπα: στο κέντρο, πάνω στη νεκρική κλίνη βρίσκεται
ξαπλωμένη η κεκοιμημένη
Θεοτόκος, ενώ στον κατακόρυφο άξονα κυριαρχεί η μορφή του Χριστού, που κρατά
στα χέρια Του ένα μικρό βρέφος, που δεν είναι άλλο από την ψυχή της Θεοτόκου.
Γύρω Του άγγελοι μέσα σε φωτεινή δόξα συμμετέχουν στο γεγονός δίνοντας
παράλληλα μια θριαμβευτική χροιά στα τελούμενα, ενώ άλλοι δύο, στο ψηλότερο
σημείο της εικόνας, ανοίγουν τις πύλες του Ουρανού για να υποδεχτούν την αγία
ψυχή της. Γύρω από το σώμα της Παναγίας οι δώδεκα Απόστολοι και τρεις Ιεράρχες,
οι Άγιοι Ιάκωβος ο Αδελφόθεος, Ιερόθεος Αθηνών και Διονύσιος Αρεοπαγίτης, οι
οποίοι κατά την παράδοση μεταφέρθηκαν και αυτοί με νεφέλες στην Ιερουσαλήμ,
κηδεύουν με συγκρατημένη θλίψη το σεπτό σκήνωμα, ενώ τέλος οι μυροφόρες
γυναίκες με έντονη την έκφραση της οδύνης συμμετέχουν στο πένθος. Μπροστά από
το κρεβάτι με την Θεοτόκο βλέπουμε τον εβραίο με κομμένα τα χέρια και τον
αρχάγγελο Μιχαήλ με παρατεταμένο το πύρινο ξίφος του.
Όλη η σκηνή εκτυλίσσεται μέσα στο σπίτι που τα
τελευταία χρόνια ζούσε η Παναγία. Αυτό το στοιχείο υποδηλώνεται από τα κτίρια,
που δεξιά κι αριστερά πλαισιώνουν τη σύνθεση.
Σε πολλές εικόνες, κυρίως σε τοιχογραφίες όπου ο χώρος
είναι αρκετός, εικονίζονται στο πάνω μέρος της σύνθεσης οι Απόστολοι που
έρχονται επάνω στις νεφέλες από τους τόπους που δίδασκαν το Ευαγγέλιο, για να
συμμετάσχουν στο γεγονός. Σε άλλες βλέπουμε τον Θωμά μπροστά στο κενό μνημείο
της Παναγίας, όπου αποκαλύπτεται ότι τελικά η Μήτηρ της Ζωής μετέστη μαζί με το
άχραντο σώμα της προς τον Υιό της.
Σκοπός της βυζαντινής εικόνας της Κοιμήσεως της
Θεοτόκου είναι να επικεντρώσει το νου μας στο υπερφυσικό της Μεταστάσεως της Θεοτόκου,
όπως εξαίρεται σε κάθε επιμέρους στοιχείο, και να τονιστεί ο θρίαμβος της Ζωής
επί του θανάτου, ακόμα και στην υποκείμενη στη φθορά ανθρώπινη υλική υπόσταση.
Είναι θα λέγαμε η απαρχή, η απτή απόδειξη των λόγων του Χριστού, ότι όποιος Τον
ακολουθήσει θα ζήσει ζωή αιώνιο.
Εκφραστικότατο είναι το Εξαποστειλάριο της εορτής, που
περιληπτικά θα λέγαμε περιγράφει το γεγονός της Κοιμήσεως: «Απόστολοι εκ
περάτων συναθροισθέντες ενθάδε, Γεθσημανή τω χωρίω κηδεύσατέ μου το σώμα· και
συ Υιέ και Θεέ μου, παράλαβέ μου το πνεύμα».Απλά &
Ορθόδοξα
Ἦχος α΄
Ἐν τῇ Γεννήσει τὴν παρθενίαν ἐφύλαξας, ἐν τῇ Κοιμήσει τὸν κόσμον οὐ κατέλιπες Θεοτόκε· μετέστης πρὸς τὴν ζωήν, μήτηρ ὑπάρχουσα τῆς ζωῆς, καὶ ταῖς πρεσβείαις ταῖς σαῖς λυτρουμένη, ἐκ θανάτου τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου